Bij ons werkt een rioolreiniger

Op een regenachtige dag in november brengen we een werfbezoek aan Luis Felipe. Hij voert sinds kort een nieuwe activiteit uit binnen Renotec: rioolreiniging.

Op een regenachtige dag in november brengen we op de werf een bezoek aan Luis Felipe. Hij voert sinds kort een nieuwe activiteit uit binnen Renotec: rioolreiniging.  Hij voert dus nu de job van rioolreiniger uit.

Waarom zijn we gestart met de job van rioolreiniger?

Omdat er binnen onze divisie ‘Leidingtechnieken’ veel vraag is naar rioolreiniging. Momenteel werken we hiervoor vaak met onderaannemers. De ‘kleinere’ werkjes kunnen we nu al wel intern uitvoeren.

Het gebeurt regelmatig dat we geen inspectie kunnen uitvoeren omdat de riool te vuil is. Dit kunnen we oplossen door eerst de riool te reinigen.

Hoe gebeurt deze rioolreiniging precies?

Op de spuitdarm monteert de rioolreiniger een spuitkop. Naargelang de grootte van de riool en de soort vervuiling bestaan er diverse spuitkoppen. De spuitslang leggen we in de riool en deze duwt zich verder door de waterdruk. Als we het einde van de rioolstreng bereiken, trekken we de kop terug. Deze spuit het vuil mee achteruit en dan zuigen we het op in de put. De totale lengte van de spuitslang is meer dan 200 m. We kunnen dus al een hele afstand overbruggen.

Het water dat we voor de reiniging gebruiken, halen we af in een RWZI (rioolwater zuiveringsinstallatie) bij Aquafin, zuigen we uit het kanaal of nemen we van een standpijp, afhankelijk van waar de werf gelegen is.

Kan je iets meer vertellen over de vrachtwagen die hiervoor gebruikt wordt?

De wagen is een combiné. Dit wil zeggen dat het een spuit- en zuigcombinatie is. We kunnen water spuiten en slib/water opzuigen. Het is een nieuwe MAN-vrachtwagen met een Kroll opbouw die we huren. De vrachtwagen bestaat uit 2 compartimenten: 1 voor slib en 1 voor water. Er kan maar liefst 14.000 liter water in! De compartimenten kunnen kleiner of groter gemaakt worden naargelang de hoeveelheid water en het opgezogen slib. Hoe meer opgezogen slib, hoe groter dit compartiment gemaakt kan worden. Om het vuil uit de wagen te halen, verplaatsen we het schot en zo wordt al het opgezogen vuil uit de vrachtwagen geduwd. Dit maakt de vrachtwagen uniek. Andere opbouwsystemen werken met een kiep-functie. Het slib gaan we lossen bij een speciale verwerker.

“Er kan maar liefst 14.000 liter water in deze vrachtwagen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blog artikelen