Pierre Vandammesluis

Momenteel voert Renotec de renovatiewerken uit aan de brugkelders van de Pierre Vandammesluis. Met zijn lengte van 500 m, breedte van 57 m en diepte tot 18,5 m is dit de grootste sluis in het havengebied van Zeebrugge. We renoveren deze brugkelders van a tot z: van het reinigen van wanden en injectiewerken tot betonherstellingen en het aanbrengen van een coating. Een indrukwekkend werk is wel het minste dat we kunnen zeggen. Lees verder hieronder

Het belang van de Pierre Vandammesluis

De Pierre Vandammesluis fungeert als verbinding tussen de voor- en de achterhaven en is dus cruciaal en noodzakelijk om de toekomstige bereikbaarheid van de achterhaven in Zeebrugge te garanderen. Na 30 jaar was de sluis aan een volledig onderhoud toe. Onze divisie civiele bouwkunde renoveert de verschillende brugkelders. We reinigen en inspecteren de wanden, er gebeuren injectiewerken, we voeren betonherstellingen uit en we plaatsen beschermende cementgebonden coating. Deze betonherstellingen gebeuren deels manueel, maar grotendeels via de spuitmethode. Al deze werken voeren we uit op de gehele brugkelders, soms tot op 25 m diepte. In totaal zullen we 12.000 m² reinigen en ruim 9.000 m² coaten. We voeren betonherstellingen uit over een oppervlakte van 600 m² met 108.000 kg herstelmortel. Op het einde van het project zullen we 7.260 galvanische offeranodes en verschillende monitoringsboxen geplaatst hebben.

Het reinigen van het beton gebeurt door middel van gritstralen. De inspectie van het beton op schade verloopt enerzijds visueel en anderzijds door sondering. Het ‘slechte’ beton breken we af tot aan het niet gecarboniseerde beton. Door de aanwezigheid van chlorides moeten we ook uitbreken tot 1 cm achter de wapening. Gemiddeld resulteerde dit in een weggebroken diepte van 10 cm. Een ander voorkomend probleem is waterinfiltratie door de oude stortnaden. Om een goede betonherstelling uit te voeren injecteerden we deze zones. Door de aanwezigheid van chlorides en om een antwoord te bieden aan het ring-anode effect werden er galvanische opofferingsanodes bevestigd aan de wapening. Enkele opofferingsanodes worden gemonitord om de komende jaren de levensduur ervan te kunnen opvolgen. De zones worden vervolgens hersteld met herstelmortel. Achteraf reinigen we alles nog een keer om uiteindelijk de beschermende coating aan te brengen.

Unieke werf

Deze Pierre Vandammesluis is een unieke werf op een buitengewone locatie. Tijdens de werken blijft de brug bewegen. Daarom is heel de werfinstallatie opgebouwd zodat je nooit in de gevaarzone van het contragewicht zit en er 100 % veilig gewerkt kan worden. We hebben slechts twee openingen van 1 op 6 m waardoor al het materiaal moet. De opening is enkel toegankelijk wanneer de brug open staat en kan gebruikt worden wanneer de brug voor een langere tijd open staat, omdat het verticaal transport gebeurt met een kraan tot 25 m diep. Die stremmingsperiodes duren maximum 4 tot 5 u en moeten tot een minimum beperken om het effect op de scheepvaart te minimaliseren. Niet alleen ons materiaal, ook het afval dat ontstaat tijdens de herstellingswerkzaamheden moet via de kleine openingen naar buiten afgevoerd kunnen worden. Omdat bigbags niet door de opening geraken, maakten we daarom houten kisten op maat.

Alpinisten

De opbouw van de stelling gebeurde tussen bewegingen van de brug door. Iedereen moest dus de kelder verlaten wanneer de brug bewoog. We moesten er ook zeker van zijn dat er niets in de weg zat. Bovendien dienden we ook rekening te houden met bepaalde plaatsen waar het contragewicht van de brug tegenkomt. Deze werken konden we enkel uitoefenen tijdens stremmingen, wanneer de brug gesloten was. Hiervoor schakelden we alpinisten in die via de wanden van de Pierre Vandammesluis naar de moeilijk bereikbare plaatsen afzakten. We maakten ook gebruik van een spinhoogtewerker, het enige toestel dat door de opening past.

Wendbaarheid

Zowel voor onze vakmannen als de projectleiding is het een unieke werf. Gelukkig is een echte Renotec’er wendbaar en innovatief. Dit geeft ons de mogelijkheid om snel in te spelen op onvoorziene omstandigheden. Bovendien passen wij ook steeds de lean-principes toe. We streven naar een kwalitatief eindresultaat door efficiëntie, voorbereiding en gezond verstand. We optimaliseren onze werkprocessen continu en konden zo bepaalde toepassingen efficiënter maken. De eerste brugkelderrenovatie had een doorlooptijd van 6 maanden. De laatste 2 brugkelders renoveerden we gelijktijdig op 2,5 maanden tijd. Een prachtig resultaat door al de betrokken vakmensen en werfleiding.

 

Gerelateerde projecten

Gerelateerde jobs

Aankoper

Als aankoper ben je verantwoordelijk voor de coördinatie van het aankopen van onderaannemingscontracten. Je houdt hierbij rekening met de opgelegde specificaties (kwaliteit, leveringstermijn, prijs, betalingsvoorwaarden…).

Ontdek deze job

Projectleider nachtwerk Brussel

Deze specifieke functie betreft het leiden van projecten met betrekking tot de renovatie van tunnels in Brussel.

Ontdek deze job

Chef de projet

Chef de projet chez Renotec, spécialisé dans la réhabilitation et la restauration. Le poste concerne la rénovation des tunnels à Bruxelles.

Ontdek deze job