Spoorwegtunnel Ensival

Verviers Een spoorwegtunnel renoveren terwijl de spoorweg in gebruik blijft? Dat is werk voor echte specialisten zoals Renotec! Bouwen aan Vlaanderen wijdde een artikel aan dit staaltje vakmanschap in hun laatste jaarboek.

Spoorwegtunnel Ensival

Spoorwegtunnel in de rotsen

De spoorwegtunnel van Ensival, een deelgemeente van Verviers, met zijn lengte van 380 meter werd voor een groot gedeelte opgebouwd uit rotsen. Doordat er holtes waren in deze rotslagen, kon de veiligheid op een bepaald ogenblik niet meer gegarandeerd worden en werd er door de spoorwegbeheerder Infrabel overgegaan tot een grondige renovatie. De werken werden opgedeeld in 2 fasen. De eerste fase vond plaats van 17/06 tot 26/08 en de tweede fase van 26/08 tot 17/11.

De eerste taak was de veiligheid garanderen. Voor we aan de afbraakwerken begonnen, voerden we injectiewerken uit. De holtes en scheuren werden terug opgevuld via betoninjecties. Daarna konden we de slechte gedeeltes weghalen, het spuitbeton aanbrengen tot 20 cm voor de afwerkingslaag en dan kon de laatste afwerking gebeuren inclusief bewapening.

De tunnel heeft ook verschillende nissen. Deze worden gebruikt door het spoorwegpersoneel tijdens onderhoudswerken. Ook deze nissen werden gerenoveerd en via markeringen op de wand van de tunnel aangeduid.

Met man en macht

Doordat de spoorwegtunnel gedurende een gedeelte van de renovatie in gebruik bleef, was een goede planning noodzakelijk. Afbraakwerken, injecties, plaatsen van de wapening en de eigenlijke betonherstellingen dienden elkaar naadloos op te volgen. We werkten hiervoor in verschillende shiften en werkten door tijdens het bouwverlof. Dit om de deadline te behalen en de hinder voor het spoorwegverkeer tot een minimum te beperken.

Safety First

Veiligheid is van uiterst belang voor Renotec. Een goede planning en afsluiting van de werkende sporen zijn hierbij onmisbaar. Maar we gebruikten ook speciale maskers bij het spuiten van het beton in de spoorwegtunnel. Deze volgelaatshelm heeft een eigen ventilator achter op de rug gedragen met een gordel waardoor de arbeiders nog steeds hun flexibiliteit kunnen bewaren. Op deze ventilator wordt een speciale P3 filter gezet waardoor de bescherming tegen kwarts ook verzekerd is. In tegenstelling tot de papieren maskers zijn de arbeiders met de nieuwe helm volledig beschermd en hebben ze ook geen irritatie van stof aan hun hoofd.

Enkele cijfers

Voor de cijferliefhebbers onder jullie bundelden we enkele indrukwekkende cijfers:

  • 2100 m3 oud materiaal zoals oud metselwerk afgebroken.
  • 1800 m2 wapeningsnetten geplaatst.
  • 3 silo’s
  • 1210 gaten geboord
  • 186 ton injectiemateriaal gebruikt.
  • het aantal liters koffie gedronken in de werfkeet is onmeetbaar.

 

Het volledige artikel kan je HIER ook nalezen op p 90

Gerelateerde projecten

Gerelateerde jobs

Projectleider Burgerlijke Bouwkunde Mix (M/V)

Betonrenovatie is één van de specialisaties van Renotec. Niet enkel gebouwen en industriële sites vragen om dit soort renovatie. Maar we spitsen ons ook toe op kunstwerken zoals tunnels en…

Ontdek deze job

Projectleider Burgerlijke Bouwkunde Industrie (M/V)

Correcte administratie en Veiligheid zijn 2 keywords die jou typeren als Projectleider? Solliciteer dan snel!

Ontdek deze job

Ervaren projectleider (M/V)

Jij bent de drijvende kracht achter onze projecten en je leidt ze dan ook van A tot Z.

Ontdek deze job