Complexe brugrenovatie in Arendonk

Een complexe brugrenovatie met een strakke planning? Dat is voer voor het team van de Burgerlijke bouwkunde. Dat we over de juiste technieken, ervaring, kennis en daadkracht beschikken voor dergelijke projecten, werd nogmaals bewezen in Arendonk. Daar werd de brug voor wegverkeer aan de Voorheide over het kanaal Dessel-Turn­hout-Schoten stevig aangepakt. 

Betonherstellingen werden uitgevoerd en een nieuwe brugdekplaat, waterdichting, brugdekvoegen en wegdekopbouw werden aangebracht. Verder werden de oplegtoestellen vernieuwd. Dit zoals altijd met de nieuwste technieken, de grootste zorg en een strakke planning.

Om de oplegtoestellen te kunnen vernieuwen, werd de brug minimaal omhoog gevijzeld. Hierna werd de brug terug afgevijzeld op de oorspronkelijke positie. Zo garanderen we een jarenlange levensduur van de brug. Brug 5 in Arendonk stond al langer op de radar van het Agentschap Wegen en Verkeer. De brug vertoonde schade aan het brugdek en de stabiliteit kwam in gevaar. Dus: “Renotec to the rescue” voor een grondige renovatie. In eerste instantie werd gekozen voor een traditionele brugrenovatie. Daarbij is de impact van een herstelling zowel op het budget als op het milieu veel kleiner dan bij het bouwen van een nieuwe brug.

Verborgen schade vastgesteld

Maar dankzij verder onderzoek belandde dat plan in de prullenbak. Eerst werd gedacht dat een grondige renovatie op basis van plaatselijke betonherstellingen, het aanbrengen van een nieuwe waterdichte rok en een nieuwe asfaltlaag zouden volstaan. Maar bij analyse van stalen uit het betonnen brugdek bleek dat de betonnen brugdekplaat zwaar aangetast was door chloriden. Door het ontbreken van een waterdichte laag tussen de asfaltlaag en het betonnen brugdek konden water, dooizouten en olie in het beton dringen. Voor het team werd het snel duidelijk: de brugdekplaat volledig vernieuwen en enkel de langswapening in de hoofdbalken behouden, was de beste optie. De beste, maar zeker niet de makkelijkste want de complexiteit groeide terwijl de planning nog strakker werd.

Hydrodemolition

Het verwijderen van het brugdek tussen de hoofdbalken gebeurt via boor- en zaagwerken waarbij het dek in verschillende kleinere stukken wordt doorgezaagd en weggevoerd. Voor het verwijderen van de betonnen bovenlaag (dikte van ongeveer 20 cm) ter hoogte van de hoofdbalken, maken we gebruik van hydrodemolition, een unieke technologie die ervoor zorgt dat het beton, door middel van hoge waterdruk, tot op de juiste diepte wordt weggeschoten zonder de wapening te beschadigen. Omwille van stabiliteitsredenen gebeurt dit volgens een dambordpatroon. Dit houdt in dat we gefaseerd moeten werken waarbij er telkens slechts delen van het beton worden weggeschoten om vervolgens op die plaatsen nieuwe wapening aan te brengen en opnieuw beton te storten. In een volgende fase pakken we dan de andere stukken aan. Zo werken we m² per m² verder en ontstaat er een dambordpatroon.

Herbewapening noodzakelijk

Omwille van de aanwezigheid van chloriden in het beton, vertoonde de wapening op vele plaatsen putcorrosie of was ze doorgeroest. Nieuwe wapeningsstaven en beugels voorzien, was dus onvermijdelijk. Niet zo’n eenvoudige taak, omdat de bestaande plannen van de brug regelmatig afwijken van de realiteit. Hierdoor moeten we dus telkens ter plaatse kijken waar en hoe de nieuwe wapening kan aangebracht worden.

Strikte planning en veilige omgeving

Het team van onze Burgerlijke bouwkunde stelde tijdens de uitvoering van de werken snel vast dat de brug een strategische verbinding vormt in de gemeente. Het afsluiten van de brug voor wegverkeer had dan ook een grote impact op het leven in de dorpskern. Een uitdaging die we als geen ander weten te tackelen door de renovatie van het weggedeelte op een zo kort mogelijke termijn uit te voeren. Lange werkdagen, weekendwerk en flexibiliteit schrikken onze teams niet af. Extra credits dus voor het volledige werfteam. Zij hebben grote inspanningen geleverd en quasi constant doorgewerkt. Tijdens de werken werd ook de fietsbrug naast de wegbrug nog intenser gebruikt. Dit legde extra druk op ons om de veiligheid te garanderen en de overlast, zoals geluidshinder, tot een minimum te beperken.

Renozine

Je vindt dit artikel in ons Renozine, een magazine vol informatie over ons bruisend bedrijf. Wil je dit magazine ook jaarlijks in de bus krijgen? Laat dan je contactgegevens hieronder achter. Wij zorgen voor de rest.

Renozine

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Gerelateerde blog artikelen