Renovatie Boudewijnsluis

In opdracht van de Vlaamse Overheid renoveerden Renotec en Franki Construct in een tijdelijke maatschap (TM) de betonwanden van de Boudewijnsluis in de haven van Antwerpen. “We kregen 130 kalenderdagen tijd om de twee wanden van telkens 313 m lang te renoveren”, vertelt Gert Hufkens, hoofdprojectleider bij Renotec. Een indrukwekkend project! We nemen jullie mee naar dit sterk staaltje betonrenovatie!

Strakke planning en 850 m3 spuitbeton voor renovatie Boudewijnsluis

De Boudewijnsluis op de Antwerpse rechteroever werd volledig buiten dienst gezet. En dit van 1 maart voor een periode van 4 maanden. De binnenvaart werd gedurende de sluiting voornamelijk afgeleid naar de Van Cauwelaertsluis. Gert Hufkens: “De wanden van de sluis waren duidelijk aan renovatie toe. Een groot werk, dat we samen met Franki Construct in een TM uitvoeren. Terwijl wij instaan voor de betonrenovatie, ontfermt Franki Construct zich over de vernieuwing van al het metaalwerk, zoals de ophangkasten, haalkommen en voegen.

“Voor de betonrenovatie maakten we gebruik van hydrodemolition, een techniek met een ultrahoge waterstraaldruk waarmee we een 13 cm dikke laag beton weghaalden. Vervolgens renoveerden we de wanden met spuitbeton tot hun oorspronkelijke staat.  Gezien de lengte van de muren werd er ongeveer 3.350 m² beton met een dikte van 13 cm terug gespoten. Het beton kwam rechtstreeks van mengcentrale met mixers en wij voegden op de werf nog een versneller toe zodat het spuitbeton ook tegen een wand gespoten kon worden.  In totaal spreken we over ongeveer 850 m3 spuitbeton. Een belangrijk aandachtspunt was ook de bescherming van de wapening, die vrijkwam na de hydrodemolition werken. Hiervoor brachten we kathodische bescherming aan.”

Waterniveau op peil houden

Betonrenovatie is één van onze specialisaties. Niet enkel gebouwen en industriële sites vragen om dit soort renovatie. Ook kunstwerken zoals tunnels, viaducten en
dus ook sluizen behoren tot onze dagdagelijkse renovatiebezigheden. “De werken op zich in dit project zijn zeker dagelijkse kost voor ons”, vertelt Gert Hufkens.
“De uitdaging zat vooral in het creëren van de juiste werkomstandigheden. We hadden te maken met hoog- en laagtij waardoor we ervoor moesten zorgen dat het water in de sluis op een werkbaar niveau bleef. We hebben het water laten zakken door middel van grote pompen die 5.000 m3 per uur aankonden. Enerzijds mocht het water niet te hoog staan want dan verloren we onze werfzone, anderzijds mocht het water ook niet te laag staan want dan kwam de bodem omhoog omdat de druk te laag was. Om te kunnen werken installeerden we ook nog pontons met stellingen erop.”

Trein op de rails

Doordat de sluis vier maanden buiten dienst werd gesteld, zat er behoorlijk veel druk op de werken. Gert Hufkens: “We deelden de werken op in drie fasen. Een eerste studiefase van 150 kalenderdagen voor de voorbereiding en het fabriceren van de metalen constructies, een tweede fase van 130 kalenderdagen voor de uitvoering en een derde fase van 2 weken voor de as-built plannen. We hadden dus te maken met een zeer strakke planning voor de uitvoering en het was dan ook cruciaal dat Renotec en Franki Construct perfect op elkaar inspeelden. Zo moesten de metalen constructies geplaatst worden voordat wij het spuitbeton plaatsten, omdat het beton alles mooi moest omhullen. Het treintje moest dus netjes op de rails staan om de strakke planning te kunnen waarmaken. ”

Dankzij tijdige betonrenovatie wordt de levensduur van complexe infrastructuurwerken, zoals sluizen, weer aanzienlijk verlengd. Herstellen, versterken en beschermen voor de toekomst is het doel. “En daarin profileert Renotec zich als een echte specialist. Onze baseline is niet voor niets ‘Renovating for the future’. In dit project laten we wederom zien dat we grote projecten met een strakke deadline kunnen waarmaken dankzij onze jarenlange ervaring en expertise”, besluit Gert
Hufkens.

Gerelateerde projecten

Gerelateerde jobs

Betonhersteller

Renotec is op zoek naar een betonhersteller om betonherstellingen uit te voeren op industriële sites. Denk maar aan Esso, BASF, Doel, Rain Carbon, ... Als klasse 8 hoofdaannemer focust Renotec…

Ontdek deze job

Projectleider nachtwerk Brussel

Deze specifieke functie betreft het leiden van projecten met betrekking tot de renovatie van tunnels in Brussel.

Ontdek deze job

Chef de projet

Chef de projet chez Renotec, spécialisé dans la réhabilitation et la restauration. Le poste concerne la rénovation des tunnels à Bruxelles.

Ontdek deze job