Rioolrenovatie op Brussels Airport

Brussels Airport is vaak het begin van een leuke familievakantie of citytrip. Maar uiteraard dient de infrastructuur van de luchthaven ook onderhouden en gerenoveerd te worden. En dat is natuurlijk werk voor Renotec!

Rioolrenovatie op Brussels Airport

Werken onder de landingsbaan

Rioolrenovatie is één van de toepassingsgebieden van onze divisie Leidingtechnieken.  Enkele maanden geleden mochten we dit toepassen bij Brussels Airport. Dat het veel regent in ons Belgenlandje, moeten we je niet meer vertellen. Een goede afwatering is daarom uiteraard noodzakelijk. Voor Brussels Airport renoveerden we de leiding die het regenwater van de parking afvoert. Zoals steeds komt veiligheid eerst. We installeerden daarom een veiligheidsnet.

Spuitbeton en GVK-schaaldelen

Voor de rioolrenovatie zelf, kozen we voor een combinatie van spuitbeton en GVK schaaldelen. Onze vakmanen startten eerst met het aanbrengen van het spuitbeton. We gebruiken spuitbeton of gunitering voornamelijk voor de renovatie van grotere mantoegankelijke leidingen. Dat was ook hier het geval. Het beton bevat extra gietijzerenvezels als bewapening. Deze vezels zijn zeer dunne linten met een blinkend en flexibel aspect.

In de tweede stap van deze renovatie vernieuwden de vloei met GFK schaaldelen. Deze sleufloze renovatietechniek heeft vele voordelen. Allereerst is er de beperkte hinder bovengronds en de kortere doorlooptijd van de projecten. Bovendien behoudt de riolering zijn hydraulische capaciteit door de gladheid van de GVK-elementen. In vele gevallen is dit zelfs verbeterd. Het opgrouten van de schaaldelen verloopt in verschillende fasen. Tussen deze fasen zit enige tijd om de verharding te garanderen tot alle holten tussen element en riool opgevuld zijn. Tot slot werkten we de openingen op de koppen dicht. Door deze afwerking bekomen we een proper resultaat.

Een stukje geschiedenis

Binnen in de leidingen vonden we de inscriptie “4-2-58” . Deze datum verwijst uiteraard naar de aanleg van het afwateringsstelsel. In 1956 besliste de toenmalige Minister van Transport Edward Anseele om een nieuwe luchthaven te bouwen. Melsbroek begon te klein te worden en zou de stroom toeristen voor de Wereldexpo van 1958 niet kunnen slikken. Op 30 mei 1958 werd het nieuwe luchthavencomplex door Anseele officieel overgedragen aan de RLW.

Gerelateerde projecten

Gerelateerde jobs

Ervaren projectleider (M/V)

Jij bent de drijvende kracht achter onze projecten en je leidt ze dan ook van A tot Z.

Ontdek deze job

Ploegbaas rioolarbeider

Samen met een team sta je in voor het uitvoeren van interventies aan leidingsstelsels.

Ontdek deze job

Arbeider spuitbeton

Samen met een team van vaklui werk je aan de kwalitatieve renovatie van leidingsstelsels.

Ontdek deze job