Renotec steekt vier Brusselse tunnels in nieuw jasje van beton

De grootscheepse renovatie van het beton in de Brusselse tunnels is in volle gang. Als specialist in o.a. betonrenovatie konden wij hierbij niet ontbreken. We voeren de herstellingen uit van A tot Z en brengen meer dan 30 kilometer titanische strips aan ten behoeve van de kathodische bescherming. Een technisch huzarenstukje.

Het Brussels Gewest legde in 2016 een meerjareninvesteringsprogramma op tafel voor de Brusselse tunnels, nadat inspecties hadden uitgewezen dat ze dringend aan renovatie toe waren. Sindsdien worden de tunnels gefaseerd in een nieuw jasje van beton gestoken. In februari 2022 kregen we de opdracht toegewezen voor de betonrenovatie van de Troon-, Boileau-, Tervuren-, en Naamsepoorttunnel.

Daarbij is niet alleen naar de laagste prijs gekeken, maar is ook ons plan van aanpak kwalitatief beoordeeld. Het intensieve werk dat aan dit plan is voorafgegaan, heeft geloond want onze expertise heeft de doorslag gegeven om voor Renotec te kiezen.

Betonrenovatie en kathodische bescherming tunneldaken

Onze opdracht bestaat uit de betonrenovatie en de kathodische bescherming van de plafonds van de vier tunnels. Hoe we dit aanpakken?  Na het verwijderen van de wandpanelen wordt alle betonrot in de (betonnen) tunneldaken verwijderd door middel van hydrodemolition. Daarna voeren we alle betonherstellingen uit door middel van de natte spuitmethode, een techniek die we dankzij onze jarenlange ervaring als geen ander in de vingers hebben. Verder zorgen we ervoor dat de tunnels 100% waterdicht zijn met behulp van injecties. We passen in de tunnels ook de relatief nieuwe techniek van kathodische bescherming toe, althans toch voor wat betreft de toepassing in Belgische tunneldaken. Concreet betekent dit dat we de wapening gaan beschermen door het plaatsen van titanium strips en opgelegde stroom.

Huzarenstukje

Diverse technieken komen hier samen in één project. Dat betekent dat de tunnels op vlak van coördinatie een behoorlijke uitdaging met zich meebrengen, want naast de eigenlijke renovatiewerken coördineren we onder meer ook de reiniging, hydrodemolition, de asbestverwijdering en het demonteren en opnieuw installeren van alle technieken en signalisatie.

Het is als het ware een treintje van onze eigen teams en onder- en nevenaannemers die allemaal precies op tijd moeten weten wat hen te doen staat. Het is onze taak om het treintje draaiende te houden en daar zijn we tot nu toe vlot in geslaagd, tot grote tevredenheid van onze opdrachtgever.

Strakke timing

Efficiëntie is met andere woorden het sleutelwoord, ook al omdat het project een heel korte doorlooptijd kent. Eind februari is de opdracht aan ons toegewezen, waarna we meteen van start zijn gegaan met de studiefase, waarbij we proefvlakken en kijkvensters hebben gemaakt tijdens nachtelijke sluitingen van de tunnels. Dit is ons eerste grootschalige tunnelrenovatieproject in Brussel dus ook op vlak van vergunningen heeft het wel wat voeten in de aarde gehad. In samenwerking met het studiebureau zijn de plannen uitgewerkt zodat we op 16 mei 2022 konden beginnen met de eigenlijke uitvoering. Nu zijn de tunnels overdag gesloten. Een scheidingswand deelt de tunnels op in twee helften, zodat we in twee fasen van telkens drie maanden kunnen werken. In de derde en laatste fase – voorzien in het eerste kwartaal van 2023 – worden de betonherstellingen, kathodische bescherming en overlaging uitgevoerd op de plaatsen die nu niet bereikbaar zijn door de scheidingswand. Deze fase zal uitsluitend in nachtwerk gebeuren. ’s Ochtends dient de volledige werf gedemobiliseerd te worden omdat het verkeer opnieuw
door de tunnel moet. Organisatorisch betekent dat opnieuw een stevige uitdaging.

Pionierswerk

“Renotec begint waar een andere aannemer stopt”. Dat is één van onze bedrijfsfilosofieën die we ook bij dit project opnieuw waarmaken. We waren één van de eersten om de spuitmethode te beheersen en hebben de techniek doorheen de jaren geperfectioneerd. Vandaag zijn we ook pionier op vlak van kathodische bescherming voor wat de toepassing in tunnels betreft. In de Brusselse tunnels passen we de techniek voor het eerst op grote schaal toe. Ook in dat opzicht vormt het project ongetwijfeld een meerwaarde voor ons palmares. Verder tonen we ook onze wendbaarheid aan. We hebben zeer snel moeten schakelen om de vooropgestelde timing te halen, mét succes: een pluim op de hoed van alle collega’s die hieraan hebben meegewerkt!

2 comments

  1. Bert Kriekemans

    Mooie projecten en blij dat we hier met jullie kunnen samenwerken voor de levering van de kathodische bescherming componenten.

    Bert Kriekemans

    1. An Willaert

      👍

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Gerelateerde blog artikelen