Asbestsanering van bruggen vraagt om strikte veiligheidsmaatregelen

Je bent ze ongetwijfeld ook al tegengekomen: de in witte folie ingepakte bruggen met bijhoren­de wegversmallingen, flitspalen en verkeershinder … Ook Renotec draagt haar steentje bij tot de asbestverwijdering van ons bruggenpa­trimonium voor deze hersteld of afgebroken worden.

Zo saneerden we in het voorjaar de brug W20 in het complex Strombeek-Bever op de A12 over de R0 in Grimbergen. Een opdracht met diverse uitdagingen, zeker op het vlak van termijn en veiligheid. De werken situeerden zich immers in een hermetische zone en op één van de drukste verkeerswisselaars van ons land. De bij wet opgelegde collectieve en individuele beschermingsmaatregelen beperken het risico inzake asbestverspreiding tot het uiterste minimum. Onze werknemers lopen daardoor minder risico om asbest in te ademen dan de modale mens. Veiligheid is bij ons absolute topprioriteit. We hebben er zelfs een Renotec woord voor: ASAP. Dit staat niet voor As Soon As Possible, maar As Safe As Possible.

De sanering van deze brug is reeds de derde en tot nu belangrijkste opdracht die onze asbestverwijderingsdivisie voor het Agentschap Wegen en Verkeer uitvoerde. Specifiek gaat het om de verwijdering van de asbesthoudende coating van het betonoppervlak van de onderzijde, de zijkanten (tot op niveau taluds) en pijlers van de brug. AWV is sedert jaren een goede klant bij Renotec, maar hoofdzakelijk voor de divisie Burgerlijke bouwkunde. Met deze opdracht in de regio Vlaams-Brabant krijgt onze asbestsaneringsdivisie er een belangrijke en tevreden klant bij.

Strikte veiligheidsmaatregelen

Om verspreiding van asbestvezels en de veiligheid van de werknemers die de verdere renovatiewerken zullen uitvoeren te garanderen, besliste de Vlaamse Overheid om de brug preventief te laten saneren. Zoals geweten, kan asbest kanker veroorzaken wanneer de microvezels, die vrijkomen bij het breken of verouderen van het bindmiddel, zich nestelen in de longen. Tijdens de werken zijn bijgevolg strenge veiligheidsmaatregelen vereist. De stelling wordt hermetisch ingepakt met 2 lagen folie zodat er geen vezels kunnen ontsnappen. Daarnaast plaatsen we extractoren die lucht uit de zone zuigen via meertrapsfilters. De extractoren creëren onderdruk en verhinderen aldus de verspreiding van vezels in de buitenlucht bij lekken in de hermetische zone.

Elke werknemer draagt een volgelaatsmasker met ventilator die ademlucht aanvoert via absoluutfilters. Zij dragen stofdichte overalls, wegwerpondergoed en handschoenen zodat het lichaam zo weinig mogelijk in contact komt met de schadelijke vezels. Na elke shift wordt er bovendien gedoucht in een sassensysteem zodat alles en iedereen gedecontamineerd wordt.

Asbest door de jaren

Asbestsanering is sedert jaren al geen groeimarkt meer. De toepassing ‘spuitasbest’ waar alles mee begon eind jaren ’80, is nu voor 95% verwijderd in Vlaanderen. Intussen zijn er wel steeds nieuwe materialen met een bepaald asbestgehalte ontdekt, inmiddels meer dan 3000. Het ‘asbestafbouwplan’ in Vlaanderen heeft zeker een nieuwe impuls gegeven aan de sector. Voornamelijk in scholen en bij particulieren. Hierdoor worden de projecten alsmaar kleiner, maar daarom niet minder complex. We merken een continue verschuiving in de markt.

Werken op hoogte en langs een drukke verkeersweg

Renotec moet niet alleen voor het asbest belangrijke veiligheidsmaatregelen treffen. Veilig werken op een ingepakte stelling langs een drukke verkeersweg waar vrachtwagens met een snelheid van 50 km/u rakelings langs de hermetische zone passeren, is immers geen evidentie. Onze werknemers moeten geen valbeveiliging dragen, want dat zou het werken in hermetische zone en met individuele ademhalingsbescherming te fel bemoeilijken. De stelling is zo onder de brug gebouwd en verankerd, dat alles veilig kan verlopen. Maar het belangrijkste is dat onze mensen zich bewust blijven van de risico’s en er geen nonchalance insluipt.

Een mooi palmares met “klantentevredenheid” als rode draad

Reeds eerder verwijderden we het asbest van het viaduct van Kiewit Hasselt. Alvorens dit afgebroken en vervangen werd, namen we asbestcementwanden weg van de brug op de E313 te Genk en saneerde Areno S.A., onze 100% dochter in Waremme, meerdere bruggen en tunnels in Wallonië. Na 35 jaar activiteit op de asbestsaneringsmarkt, behoort Group Renotec nog steeds tot de top 5 van de Belgische saneerders. Tijdens de uitvoering werken we quasi uitsluitend met eigen personeel en materieel. We onderhouden een open en eerlijke dialoog met de opdrachtgever.

Veiligheid, kwaliteit maar zeker ook klantentevredenheid zijn de rode draad door elk project.

Renozine

Je vindt dit artikel in ons eigen magazine, de Renozine. Wil je ook graag 2x per jaar jouw exemplaar in je bus krijgen? Vul dan even onderstaand formulier in. Wij doen de rest 😊 . Veel leesplezier alvast!

Renozine

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Gerelateerde blog artikelen