Laagtewerker

Of het nu voor eigen projecten is of voor werven van klanten, de laagtewerker van Renotec bewijst al bijna 10 jaar zijn veelzijdige kwa­liteiten. Het is het ideale toestel voor open­bare instanties, studiebureaus, controleorganismen en aannemers om kunstwerken te inspecteren, onderhouden en herstellen. Snelle en flexibele in­zetbaarheid vormen een grote meer­waarde.

Met de ABC 190/L van de Italiaanse constructeur Barin beschikt Renotec over een vrachtwagen met laagtewerker die voorlopig nog uniek in België wordt aangeboden. We zetten deze in voor de inspectie en het onderhoud van verkeersbruggen. Het garandeert een veilig, snel en economisch toegangssysteem tot structuren waar het niet haalbaar of economisch duurzaam is om een steiger op te zetten. De laagtewerker biedt zo een reële garantie om snel, veilig en voordelig werk te kunnen leveren en wordt bediend door een gekwalificeerde operator van Renotec. De flexibiliteit van onze chauffeur is een bijzonder grote meerwaarde voor klanten. We kunnen steeds op hem rekenen, ook tijdens de weekends en op onverwachte momenten. Onze klanten appreciëren deze service enorm. Die wendbaarheid is zeker één van onze sterktes in dit verhaal. Het is dan ook niet voor niets één van de kernwaarden binnen Renotec.

Reikwijdte van 19 m

De klant zelf werkt op het platform, uiteraard beveiligd volgens de voorschriften, maar de operator van Renotec houdt continu een oogje in het zeil via een camera op het platform. De ABC 190/L kan zich uitplooien over geluidspanelen en leuningen over een hoogte tot 5 m en kan tot 8 m onder het wegdekniveau van het kunstwerk zakken. De laagtewerker reikt maar liefst tot 19 m vanaf de uitkragende constructie (randbalk) van de brug. Parallel opgesteld langs een brug heeft het platform een lengte van maximaal 12 m, ideaal voor bijvoorbeeld het plaatsen van voorlopige veiligheidsleuningen. We gebruiken onze laagtewerker voor diverse werken en vooral voor herstellingen en werken die niet met een gewone hoogtewerker uitgevoerd kunnen worden omwille van een te grote hoogte of moeilijk bereikbare plaatsen.

Veel toepassingsmogelijkheden

Hoogtewerkers vind je op elke hoek van de straat, maar laagtewerkers zijn in België nog zeer zeldzaam. En dat terwijl ze wel bijzonder nuttig kunnen zijn. Voor kleine herstellingen is het niet altijd mogelijk om boven het kanaal een omslachtige stellingconstructie te maken. Dit brengt ook een grote mobilisatie- en demobilisatiekost met zich mee. Niet alleen boven het kanaal, maar ook bij hele hoge bruggen, die je vaak ziet in Wallonië, is de laagtewerker een heel logische optie.

Bijvoorbeeld bij de viaducten van Cheratte (40 m) en Polleur (50 m), waar betonreparaties en inspecties werden uitgevoerd vanop ons loopplatform. Het viaduct in Vilvoorde is ook een mooi voorbeeld van een kunstwerk waar onze laagtewerker zou kunnen gebruikt worden. Ook daar zijn zones waar je niet geraakt met een hoogtewerker. Andere werken waar de laagtewerker zeer nuttig kan zijn, is bij de herstelling van keermuren, schilderwerken en het plaatsen van kabels en leidingen. Onze laagtewerker wordt ook vaak gebruikt door besturen om inspecties uit te voeren. Steeds vaker zetten we de laagtewerker in op werven van externen, maar uiteraard gebruiken we hem ook optimaal voor onze eigen werven.

Flexibel inzetbaar

De voordelen van een laagtewerker op economisch vlak en op het vlak van flexibiliteit en veiligheid zijn overduidelijk en dat beseffen ook aannemers, besturen en opdrachtgevers steeds meer.

Wanneer eventuele schade op voorhand niet wordt geanalyseerd met behulp van een laagtewerker, dan ligt de inschatting vaak ver van de realiteit. En dat kan voor heel wat onvoorziene kosten zorgen. Bouwpartijen beseffen dit steeds beter en we merken dan ook een stijgende vraag naar onze laagtewerker.

Dat onze laagtewerker snel en flexibel inzetbaar is, is een grote troef. Soms is de laagtewerker enkele maanden actief op dezelfde werf, maar evengoed wordt hij maar enkele dagen of zelfs een halve dag ingezet. Zo werden we onlangs nog geconfronteerd met een onvoorzien stuk betonrot van 2,5 m op 2,5 m. Dit moest van onderuit bekist kunnen worden en de laagtewerker werd toen meteen ingezet om het probleem op te lossen.

Vraag versus aanbod

Voorlopig kan Renotec klanten – dankzij de uitmuntende planning en communicatie – nog prima bedienen, maar het wordt wel steeds drukker. Soms is de vraag groter dan het aanbod, maar dankzij goed overleg en mits duidelijke afspraken vinden we steeds een oplossing. De klanten kennen ons intussen ook op dat vlak. Vorig jaar zaten wij omwille van vandalisme bijna twee maanden zonder onze laagtewerker en dat was een groot probleem.

Wij moesten een laagtewerker uit Duitsland laten komen om de continuïteit van de locaties te waarborgen, wat kosten met zich meebracht. Maar zo behielden we wel het vertrouwen van onze klanten. De huidige brandstofprijzen zorgen er bovendien voor dat bedrijven onmiddellijk Renotec raadplegen alvorens een beroep te doen op onze buurlanden. Een tweede laagtewerker aankopen zou een oplossing kunnen zijn, maar de investering is wel groot.

En voorlopig lukt het zeker nog. Heel drukke momenten wisselen af met minder drukke periodes. Tijdens die kalme periodes zetten we onze chauffeur ook in voor de gewone transporten. En het is inderdaad een stevige investering. Daarom hebben we 10 jaar geleden, voordat we de laagtewerker aankochten, ook beslist om naast de eigen werven ook in te zetten op verhuur. Om het rendabel te maken. Een keuze die ons vandaag zeker geen windeieren legt.

Meer info nodig? Contacteer ons!

Tomas Olaerts – +32 473 76 58 52 – tomas.olaerts@renotec.be 

2 comments

  1. B.Dekkers

    Wij hebben in het verleden veel in België gewerkt met DMV Laagwerkers bv. Het blijven inderdaad mooie machines. Ik wens juie veel succes . Ben Dekkers oud CEO .

    1. An Willaert

      Dank u wel! Mvg, Renotec.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Gerelateerde blog artikelen